Jak przygotować się do wyjazdu narciarskiego?

, , , , , ,

Najlepsze przygotowanie do sezonu narciarskiego to dbanie o kondycję fizyczną przez cały rok. W utrzymaniu dobrej formy pomaga ogólnorozwojowa aktywność ruchowa, np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie, uprawianie sportów walki czy siłownia. Jeśli jednak przez długie miesiące unikałaś ćwiczeń, koniecznie musisz znaleźć czas na przygotowania treningowe przed wyjazdem narciarskim.

Oto kilka zasad, których warto przestrzegać:

*Zacznij ćwiczyć co najmniej miesiąc, a jeszcze lepiej trzy miesiące przed imprezowym wyjazdem,
*Ćwicz przynajmniej trzy razy w tygodniu, poświęcając na trening co najmniej 45 minut (optymalnie 1–1,5 godziny),
*Między ćwiczeniami siłowymi tej samej grupy mięśniowej rób przynajmniej 2–4-dniowe przerwy,
*Każdy trening zaczynaj od rozgrzewki oraz rozciągnięcia mięśni, np. wykonując bez ciężarków te ruchy, które następnie będziesz wykonywać z obciążeniem,
*Przy ćwiczeniach z obciążeniem dobieraj je tak, aby wykonać trzy serie po 10–20 powtórzeń. W ćwiczeniach bez obciążenia najlepszą formułą jest do zmęczenia,
*Wykonuj różnego rodzaju ćwiczenia, ale pamiętaj, że kluczowe dla jazdy na nartach są mięśnie ud i pośladków. Dlatego kładź szczególny nacisk na ćwiczenia wzmacniające mięśnie czworogłowe, np. przysiady.
Konsultacja: dr n. med. Ernest Kuchar, specjalista medycyny sportowej, www.lekarz-sportowy.pl